tisdag 26 januari 2010

Återigen: Varför BLT?

I höstas skrev jag tre blogginlägg (1, 2, 3, 4) om hur BLT dröjde hela 20 dagar! med att publicera en kommentar till en politisk krönika från mig och dåvarande landstingsrådet Bernrth Johnson. Varför BLT? frågade jag då. Nu är det dags igen.

För en vecka sedan skickade jag och min landstingsrådskollega en debattartikel där vi kommenterar den
senaste tidens diskussion om akutvården i Karlshamn och beskriver vår linje. Samma dag gör tidningen en nyhetsartikel med utgångspunkt i vår artikel. I och för sig korrekt och bra, men naturligtvis med en begränsad nyhetsvinkling. Våra resonemang och helhetsbeskrivningen vi gör kommer inte fram. Vilket inte är något att säga om.

Vår artikel är alltså inte efter en vecka fortfarande inte publicerad. Ändå mer uppseendeväckande är naturligtvis att BLT idag ger plats för ett angrepp på oss från centerpartisten Petronella Petersson. Och dessutom ger plats åt en artikel från moderaten Alexander Wendt i samma ämne. Uppenbarligen sorterar man bort oss socialdemokrater till förmån för borgerliga skribenter. Frågan tål att upprepas: Varför BLT?

1 kommentar:

  1. Välkommen till verkligheten. Det är inte alltid det går så som det är tänkt.
    Har fått lära mig att det är skillnad på nyheter och nyheter, beroende på vem som läser och vem som anser sig bäst på att bedöma.
    Har också fått lära mig att allt som skickas in till en tidning inte kommer med, beroende på att det är ont om plats och att det görs vissa värderingar av text och möjligheter att publicera.
    Förvånad? Om så är, vore det på tiden att även ett bloggande landstingsråd gör sig beredd att tänka om.

    SvaraRadera