onsdag 13 januari 2010

Jan Björkman lämnar riksdagen

Så kom beskedet att Jan Björkman, vårt första namn på socialdemokraternas riksdagslista i Blekinge och förste vice talman, lämnar riksdagen. Ett för mej, som för så många andra, ett något överraskande besked. Även om jag vet att Jan funderat över sitt ställningstagande en längre tid. Under hösten har vi snuddat vid ämnet några gånger i de kamratliga samtal vi för då och då. Men som sagt när han nämnde det för mej vid vår traditionella efterjullunch direkt på nyåret blev det en överraskning.
Jag är också överraskad av medias valhänta hantering av nyheten. Först tog det flera dagar innan den första publiceringen kom. Sedan tycker jag nog att nyheten är så stor att den förtjänade mer än några rader. Och det börjar ju komma fler kommentarer och mer kommer det väl.

Det är bara att instämma i lovorden över Jan som nu kommer. Vi arbetade tätt tillsammans under tio års tid när Jan var ordförande i partidistriktet och jag ombudsman. Det var ett angenämt samarbete. Jag lärde känna honom som klok, eftertänksam och principfast person. Mån om att saker och ting ska diskuteras och alla ska få säga sitt. Diskussionen får ta tid. Också mån om att nå konsensus men inte främmande för att vara tydlig och säga ifrån i de lägen det behövs.
Även om det nu är många år sedan vi lämnade de rollerna håller vi kontakten som jag antytt ovan. Nu är det kanske dags för ett närmare samarbete igen. Kanske får jag se Jan i landstingsgruppen?

Och så börjar naturligtvis spekulationerna om vem som efterträder Jan. Riksdagskollegorna Kerstin Haglö och Peter Jeppsson är högaktuella att flytta högre upp på listan. Suzanne Svensson, fyra idag, likaså.
Partidistriktes ordförande Mats Johansson är naturligtvis också aktuell i diskussionen att företräda länet i riksdagen. Likaså vice ordföranden Marie Sällström. Även om jag innerligt skulle beklaga om hon valde att lämna landstinget.
SSU-kandidaten Faraj Abu-Isefain är ett intressant namn. En facklig kandidat är naturligtvis aktuell. Metallordföranden Jan-Anders Lindfors försvann i nomineringen i Karlskrona. Men kanske Kommunals ordförande Magnus Petersson eller någon annan kommunalare. Eller någon annan metallare.
Och så naturligtvis Björn Fries, även om han inte fick någon större framgång i nomineringsrundan i Karlskrona.
Eller någon dark horse?

Ett är dock säkert. Vi saknar inte dugliga kandidater. Det finns många som kan föra den blekingska socialdemokratins ärofulla arv vidare i riksdagen. Besked kommer på distriktskongressen den 10 april.

1 kommentar:

  1. Riksdagsledamot sen 1988.
    Jag tycker inte man skall
    sitta så länge i riksdagen.
    Två perioder borde vara max
    för alla.

    SvaraRadera