torsdag 17 september 2009

Tågfokus

Denna vecka presenterades utredningen om byggandet av banor för höghastighetståg i Sverige. Samtidigt har diskussionen om tågstopp eller ej i Holmsjö startat igen. Om det nu är en så stor diskussion egentligen bland medborgarna, jag är inte så säker på det. Två ytterligheter kan synas. Och höghastighetsbanorna är ju långtfrån byggda ännu.

Det väcker ju dock tanken hur vi i Blekinge, och inte minst i Karlskrona, bör lägga fokus när vi diskuterar kommunikationer. Framförallt gällande tågtrafiken.

Några exempel:

Kustbanans trafik mot Malmö, Köpenhamn ges stora förutsättningar att utvecklas genom Citytunneln i Malmö och en del andra åtgärder i Skåne. Om några år kan vi ha snabbare förbindelser med avgångar en gång i halvtimmen från Karlshamn och Sölvesborg. Ska resenärer till/från Karlskrona och Ronneby få del av restidsvinsten måste en ny mötesplats byggas i Märserum. Vilket väl ser ut att vara på gång. Ska det dessutom bli halvtimmesavgångar måste ytterligare en mötesplats byggas strax väster om Ronneby.

Ett av de bärande argumenten för upprustningen av Emmabodabanan är ju att underlätta regionförstoringen Karlskrona,Växjö,Kalmar samt att förbättra förbindelserna mot Stockholm och Göteborg. Inte att köra lokaltåg inom Karlskrona kommun.
Då är varje tidsvinst som går att göra viktig. Omvänt, de tidsvinster som uppnås genom högre hastigheter på en rustad bana får inte slarvas bort.
Istället för fler tågstopp borde inriktningen vara att återfå direktförbindelser från Karlskrona till Alvesta/Göteborg. Utan byte i Emmaboda.

Lägger vi sedan till att Vägverket nu vill prioritera vägbygget förbi Jämjö österut före bygget från Nättraby och österut, som ju är en stor pendlingsväg och dessutom knyter Karlskrona mot Öresundsregionen ser vi att det finns all anledning för Karlskronapolitikerna att sätta sig ned och fundera var man lägger fokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar