Resandet med tåg på kustbanan genom Blekinge ökar. Vilket naturligtvis sporrar till tankar, visioner och diskussioner om framtida utveckling. Region Blekinges kollektivtrafikutredning beskriver en vision om halvtimmestrafik på kustbanan, alltså en dubblerad trafik.
Ska detta bli verklighet förutsätter det att två nya mötesplatser byggs. En vid Åryd (eller Märserum). Denna är nu på gång efter många års tjat utaan att något hänt. Den andra ska ligga mellan Bräkne-Hoby och Ronneby. Kanske vid Bredåkra någonstans. Denna finns ännu inte med i några planer, vilket ju är första steget.
Kommunalrådet i Ronneby, JanAnders Palmqvist, presenterade i en Syöstranintervju i veckan en tanke som skulle skynda på förverkligandet av Bredåkramötesplatsen. Han resonerade om att flytta pengar från en del av ombyggnaden av väg 27 till mötesspåret. Hurvida det är en rimlig avvägning har jag ingen direkt uppfattning om idag. Dock är det helt klart en offensiv och konstruktiv idé för att gå från ord till handling kring tågstrategin.
Gamle radiojournalisten, numera bloggaren, Bengt Mauritzon, har bitit märke i Ronnebys kommunledning och särsklit då kommunalrådet Palmqvist. I ett blogginlägg ironiserar han över att det i artikeln verkar som att Palmqvist tycker att det ska byggas mötespår på stationen i Hoby ,som redan har ett sådant! Sedan landar han i att Palmqvist nog ändå menar det första mötesspåret i Åryd.
I sin iver att visa att Palmqvist inte vet vad han talar om är det Mauritzon som avslöjar att han inte är riktigt påläst om det han skriver om. I det här fallet åtminstone. Så det kan bli.
lördag 5 december 2009
Det behövs två nya mötesplatser på kustbanan!
Etiketter:
bengt mauritzon,
Blekinge,
kollektivtrafik,
kustbanan,
ronneby,
tåg
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Hej Kalle! Tack för uppmärksamheten, men du har missat hela poängen. I BLT-artikeln krävde Jan-Anders mötesmöjlighet i Bräkne-Hoby. Inte Bredåkra. I Bräkne-Hoby finns redan mötesspår. Därav min kommentar. I så fall har tidningen missat grovt att rätt citera Jan-Anders. Så det kan bli...
SvaraRaderaHej Bengt! Hurvida JanAnders uttalat sig otydligt eller reportern missuppfattat kan kvitta. Efter att ha pratat med JanAnders vet jag att han vet vad han menar.
SvaraRaderaDäremot anade jag att du, i din annars välinformerade blogg som jag följer med intresse, inte riktigt hade klart för dej att det rör sig om två mötesspår.
Årydsspåret har vi ju tjatat om sedan tågtrafiken räddades i början av 90 -talet utan att något hänt förrän nu. Vi har inte råd att vänta lika länge med Bredåkraspåret. I det perspektivet tycker jag JanAnders idé är intressant.
Hoppas att du som opinionsbildare engagerar dej för utvecklingen av tågtrafiken och därmed mötesspåren?