torsdag 4 februari 2010

Konst och hälsa och centralkassa

Vissa dagar är trivsammare än andra. Idag har nog varit en sådan. I eftermiddag har jag invigt den nya centralkassan på Blekingesjukhuset i Karlskrona. Alltid trevligt med tillställningar av denna typ. Jag tycker det är viktigt att uppmärksamma händelser som till synes kan vara vardagliga och rutinmässiga. Att ta till vara festen även i vardagen.

Centralkassan är en del i omstruktureringen på sjukhuset som har diskuterats länge. Förutom att det effektiviserar arbetet kommer det också att innebära att besökarna till sjukhustes mottagningar får en välkomnande punkt direkt vid entrén som sedan kan lotsa vidare.

I förmiddags besökte jag tillsammans med Jeanette Sjödin och vår praktikant Suong Le, Konst och Hälsa på Kungsmarksplan i Karlskrona. Där driver konstnären Bengt Saltö en fantastisk verksamhet. Här sätts konsten och det konstnärliga skapandet i ett sammanhang. Det handlar inte bara om friskvård utan också om läkande vård i dess rätta bemärkelse.
Många intressanta samtal med Bengt och deltagarna. Också en hel del att ta med tillbaks och fundera över.

Och så avslutningvis prövade Bengt sin pedagogik på oss. Måla två och två på samma tavla, arbeta vidare på vad den andra målat, vända på tavlan osv. Fantastisk upplevelse. Och så är Jeanette och jag riktigt nöjda med resultatet. Det blit säkert vernissage i vår korridor.

1 kommentar:

  1. Har ni nu gjort en tavla igen =)
    Ser fram emot budgivningen, jag har lite tomt på väggarna.

    SvaraRadera