tisdag 6 september 2011

Jag kommer att minnas Åke

I går morse kom det chockartade beskedet att Åke Svensson, vän och rörelseprofil i Karlskrona, hastigt och oväntat avlidit i söndags. Ett chockartat besked. Åke personifierar folkrörelsemänniskan genom sitt engagemang i Unga Örnar, SSU, ABF, socialdemokratiska partiet och nu även PRO. Trots hans politiska intresse och analysförmåga är det nog det organisatoriska arbetet som tagit hans mesta tid, faktiskt även under de perioder han innehade tunga kommunalpolitiska uppdrag.

Själv mötte jag Åke första gången 1980 när jag var lägerledare för SSU-lägret på Tjurkö. Åke ansvarade för Unga Örnar lägret på samma plats. I början av 90-talet arbetade vi nära tillsammans som partiombudsmän. Under våren i år har regelbundet hört av sig för att ge råd och stöttning i den turbulens jag befunnit mig i som landstingsråd. Jag minns en verklig vän.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar