måndag 5 april 2010

Barn ska inte skuldsättas

För några veckor sedan meddelade Barnombudsmannen att det fortfarande var sex landsting som debiterade barn (inte vårdnadshavaren) för ickebetalda avgifter. Jag blev inte glad när jag på Lunchekot hörde att Blekinge var ett av dessa. Särskilt som vi uppmärksammade och skulle rätta till detta redan i höstas.

Barn ska naturligtvis inte skuldsättas. Därför har jag nu tagit ett ordentligt tag i frågan. Ett förslag i två delar har snabbt tagits fram till landstingsstyrelsen den 12 april.

1. Debitering av barn för uteblivna besök ska omgående upphöra i avvaktan på ett klarläggande vad som behövs av förändringar i datasystem mm för att ev kunna debitera vårdnadshavare.
2. De barn som nu är skuldsatta hos landstinget eller inkassobolag ska få sina skulder avskrivna.

Detta förslag kommer med all sannolikhet att bli landstingstyrelsens beslut. Det som sedan återstår att ta ställning till senare är alltså; ska vi debitera vårdnadshavare för barns uteblivna besök eller ska vi inte debitera någon avgift alls för uteblivna besök?
Själv förespråkar jag så här långt det senare. Jag tror inte att uteblivande från besök sker medvetet (finns naturligtvis undantag) utan beror på stökig vardag och andra problem.
Men det finns andra åsikter. Vi får se.

Det viktiga nu är att vi snabbt stoppar skuldsättningen av barn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar