måndag 12 april 2010

Inte bara Fries på distriktskongressen

I lördags hade vi distriktskongress för socialdemokratiska partidistriktet i Blekinge. En årlig höjdpunkt i det politiska livet. Drygt 250 partivänner från hela länet samlas. Förutom beslut och diskussioner ges det många tillfällen till samtal med bekanta man inte träffat på ett tag, nätverkande eller minglande som det heter numera.

Årets höjdpunkt var naturligtvis fastställandet av riksdagslistan. Detta har ju fått stor medial uppmärksamhet innan kongressen, i och med att valberedningen ratade nomineringen från Karlskrona arbetarekommun av Björn Fries. Nu kom han ju till slut med på listan, som 25 och sista namn.

Visst var det märkligt  av valberedningen. Det finns anledning för oss att allvarligt fundera över hur våra nominerings och valberedningsprocesser fungerar. Självklart platsar Björn Fries på riksdagslistan och högre upp än den plats han nu står på. Men det blev ju en rimlig kompromiss som alla godtog. Björn kommer säkert att spela en viktig roll i valrörelsen och dra röster till vårt parti. Det är jag övertygad om. Det är bra.
Men jag kan ändock inte undvika att förundras över att Björns nominering är det enda som bedöms ha nyhetsvärde i media idag. På riksdagslistan har vi ett nytt tredje namn, Suzanne Svensson från Karlshamn, som nog trots allt är den som är närmast riksdagen förutom våra två nuvarnade riksdagsledamöter. Vi har också en ungdomskandidat på fjärde plats, Faraj Abu-Isefan. Det var längesen.

Från mitt egna landstingsperspektiv kan noteras att vi antog ett starkt hälso - och sjukvårdspolitiskt program inför valrörelsen. Utmärkt föredraget av min kollega Marie Sällström. Min företrädare Bernth Johnson avtackades av partiet. En epok i Blekinges politiska historia som avrundades.

Och så blev jag själv ånyo nominerad som landstingsrådskandidat och dessutom invald i partidistriktets verkställande utskott. Det är jag hedrad av och tacksam för. Att det passerade utan större uppståndelse tolkar jag som att jag har ett brett stöd i hela länet. Det behövs i mitt uppdrag. Tack partivänner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar